Een week vol geregel en leuke ervaringen (Gilead).

1 maart 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Deze week was het mijn beurt om stage te lopen bij Gilead het psychiatrische rehabilitatie centrum (gelukkig, had ik weer wat te doen).  Deze week hadden Hagata en ik ons voorgenomen om te regelen dat wij mee mogen met de dames van de health talks. Op dinsdag was het dan zover we mochten voor de eerste keer mee met de health talks naar state theater square in Pretoria centrum. Dit deden we samen met Kedibone en Maria, zij hebben een studie gedaan voor counseling en het testen op HIV. Nadat we de tenten (ja maar liefst 2 legertenten) ophadden gezet, begonnen we met het afnemen van de HIV testen. De HIV test kan afgenomen worden door middel van een vingerprik. Hierna wordt het bloed in een klein apparaatje gedaan met wat speciale vloeistof en dan wachten maar. Dit was een erg leuke maar vooral leerzame ervaring, het leukste vond ik hierbij het uitleggen en voorlichting geven aan de jonge meisjes welke het voor de eerste keer lieten testen. We (Hagata en ik) hebben maar liefst 36 mensen getest op een dag (daar krijg je toch een fijn gevoel bij dat je echt gewerkt en iets betekend hebt). Deze dag was een goede dag en niet een persoon was HIV positief. Nadat we terug waren bij Gilead hebben we proberen te regelen met Marlies dat wij 2 dagen per week mee konden gaan met de healt talks voor onze opdracht. Om een lang verhaal kort te maken, we moesten het bespreken met Mali.

Op woensdag hadden we onze vrije dag, hier hebben we toen gebruik van gemaakt om samen naar de opticien voor Hagata te gaan. We hadden het niet verwacht maar het is toch gebeurd, na de oog testen en het uitzoeken van het montuur was de bril in +/- 2,5 uur klaar (niet echt Afrikaans, maar wel fijn). In de tijd dat we moesten wachten op de bril hebben we lekker geluncht en wat boodschappen gedaan in Brooklyn Mall.

Op donderdag hebben Hagata en ik de opdrachten vanuit school met Mali besproken en het feit dat we hiervoor ook 2 dagen in de week mee willen gaan met de health talks.Tot onze opluchting was Mali het er helemaal mee eens en vond ze het ook belangrijk dat wij meer dingen konden zien (wat een opluchting). Er was nog een voorlichting over brandveiligheid in de middag gegeven door Runesu (mannetje van alles). Dit ging natuurlijk op zijn Afrikaans, patiënten wisten meer over het onderwerp dan Runesu zelf. Bij de vraag naar wie ze moeten gaan bij brand (BHV'er) kregen zij als antwoord dat dit nog bepaald moest worden en hij hierop terug kwam (dus bij brand red jezelf). Aan het einde van de dag vroeg Mali of Hagata en ik ook health talks gingen geven waarop wij natuurlijk ja hebben gezegd.

Op vrijdag zijn we allereerst naar de devotion geweest. Hier hebben we eerst de soort kerkdienst gehad met het zingen van de liedjes. Na het kerkelijke gedeelte werd de visie van TLF besproken (wat ook erg gelovig is). Hierna kregen we een opdracht om in groepjes te bespreken wat voor ons TLF is, wij zaten in een groepje met de studenten van de universiteit van Pretoria. Je kunt het al wel raden 2 minuten over de visie en de rest elkaar beter leren kennen (leuk toch). De devotion werd afgesloten met happy birthday te zingen voor de mensen die jarig waren/werden (wel natuurlijk met price the lord en het bidden hierin).

Nadat de devocion afgelopen was zijn Hagata en ik samen met Kedibone en Maria naar het Lerato house gegaan. Dit is een opvanghuis voor meisjes tussen de 8 en 18 jaar in crisis. Hier was het onze taak om health talks te geven en HIV testen af te nemen voor wie dit wilde. Op dezelfde locatie bevond zich ook de kinderopvang van mensen die de hele dag werken geen geld hebben voor een normale opvang (altijd leuk met al die kinderen). De kinderen noemen de begeleiders, Hagata en ik mama Teachers (dit waarschijnlijk omdat de taak van de moeder hier gedeeltelijk overgenomen word). In de avond hebben we nog in het hoofdhuis (130) samen een film gekeken (je voelt hem al aankomen, The Lion king).

Weetjes:

- Dat aan Hagata en mijzelf advies is gevraagd hoe iemand het beste zijn vriendin ten huwelijk kon vragen (wat moet je daar nou op zeggen, niet dat wij ervaring hebben)

- Dat de devotion toch wel de moeite waard is (wat een lekkere cakejes)

- Dat ze op stage een cursus assertiviteit kunnen gebruiken (zo dat ze meer voor zichzelf op zouden komen)

- Dat het wel leuk is om The Lion king te kijken in Zuid Afrika (ik vroeg zelfs volgende week The Lion King 2)