Naar Lesedi cultural village.

2 maart 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Dit weekend hadden we natuurlijk weer plannen gemaakt om iets te ondernemen. Op zaterdag zijn we hierdoor naar Lesedi gegaan, dit is een cultureel dorp dicht bij hartbeespoort ongeveer een uur van Pretoria (als je in een keer goed zou rijden, tomtom weet het soms ook niet meer). In Lesedi bevinden zich verschillende soorten stammen zoals de Zulu, Xhosa, Pedi, Basotho en Ndebele stamen. Deze leven in verschillende 'dorpjes', Lesedi geeft ook de mogelijkheid om in deze dorpjes te overnachten (als culturele ervaring). Toen we (Joris, Hagata en ik) net aankwamen werden we al verwelkomd door de verschillende mannen in de traditionele kledij (we keken onze ogen uit). Na de traditionele handdruk (het is even wennen), hebben we de kaartjes gekocht waarin we ook deden kennis maken met het lokale eten (het was wel even spannend wat het zou worden).

Voordat we met de tour gingen beginnen kregen we eerst een soort introductie video te zien over de geschiedenis (dat de eerste mens uit Afrika komt). Hierna was het tijd om onze gids te ontmoeten (heel aardig en spontaan meisje). Met haar gingen we eerst wat woorden en zinnen in het Zulu oefenen (wat moeilijk met al die klik geluiden, niemand kon het). Zij begeleiden ons door alle stammen, bij de Zulu stam vertelde zij dat het echte strijders zijn. Elke keer dat onze gids ons een nieuw dorp deed inleiden moesten we toestemming vragen en begroeten in hun eigen taal (wel grappig dat zij harder kan schreeuwen dan een hele groep toeristen). We kwamen ook in de Xhosa stam, deze staat bekend om hun beschilderde gezichten. Als eerste kwamen we bij het grote kampvuur, hier kregen we te horen dat alleen de mannen mochten gaan zitten (wat Joris maar al te graag wou). Maar gelukkig geldt de regel vrouwen gaan voor in de huizen wel, alleen moesten de vrouwen aan de rechterkant gaan zitten en de mannen aan de linker kant. Dit wordt gedaan omdat de deur naar binnen open ging en de vrouwen dan veilig zitten voor vijanden achter de deur. Bij het naar buiten gaan, gaan de mannen voor om te kijken of de kust veilig is en de vrouwen hierna te vertellen of het veilig is (op Joris na dan). Er bestaat een traditie in de stammen dat de jongens een half jaar in een hut wonen om zich voor te bereiden op het half jaar op de berg om een man te worden.

Bij de pedi stam heeft Joris nog een delicatessen geproefd, een gedroogde worm. De gids kwam naderhand even kijken of hij het echt had opgegeten (mondje open). Hij heeft het echt helemaal opgegeten (hij had honger). In deze stam dragen de mannen ook kilts. Dit dragen ze om zich er aan te herinneren aan de oorlog met de Engelsen, deze zetten vrouwen het geweer tegen het hoofd omdat de krijgers van de stam geen vrouwen aan deden vallen. Hierdoor hebben zij zich over gegeven.

Na de tour hadden we nog een leuk optreden vol dans en muziek, hier werden alle verschillende stammen getoond. Voorafgaande zij ik nog tegen Hagata dat ik niet weer als eerste uit het publiek gehaald wou worden om mee te doen met het optreden. En ja hoor aan het einde van het optreden deden ze mensen uit het publiek halen om met hun mee te dansen (en natuurlijk was ik weer de klos, wel leuk hoor).

Hierna was het tijd om te eten van de verschillende delicatessen zoals struisvogel, krokodil, en nog veel meer (gelukkig voor mij ook veel groenten).

Op zondag hadden we een rustige dag gepland. Wij zijn naar Menlyn mall gegaan om de film the wolf of wall street te kijken (niet echt mijn smaak). Van tevoren hadden we eerst nog wat gegeten (allemaal een wrap). Naderhand hebben we nog een ijsje gehaald van een zaak welke ijs verkocht uit new Zealand (hoezo internationale student).

Weetjes:

- Dat we (Hagata en ik) Joris voor een jaar weg sturen om een man te worden (hij wil ons niet beschermen)

- Dat Nelson Mandela oorspronkelijk tot de Xhosa stam afkomstig is

- We Nederland niet hoeven te missen, regen, regen en nog eens regen

- Dat Lesedi ook wel licht betekend

- Dat Zulu hemel betekent

- Dat je een vrouw in de stammen voor 11 koeien kunt kopen, als zij van een hoge familie is voor 23 koeien