De Soweto tour.

23 februari 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Na een op zijn Afrikaans hard werkende werkweek (niet zo hard in Nederland) was het weer tijd voor weekend. Dankzij een huisgenoot Roderic (ja ook Nederlands, lijkt wel of we nog in Nederland zijn) konden wij door iemand van de lokale bevolking in Soweto een Tour krijgen. We vertrokken goed op tijd (op zijn Nederlands), hierdoor kwamen we 5 minuten te vroeg klaar en zei onze gids dat we zo vroeg waren. Onze gids heet Sifiso en heeft in het verleden gewerkt bij de african airways. Onze tour begon al snel, als eerste vertelde Sifiso dat Soweto al bestaat vanaf 1905. Dit was de plek waar de gekleurde/donkere mensen in werden gestopt om ze zo ver mogelijk bij de blanke welvarende mensen weg te houden. Als eerste stop gingen we naar het Walter Sisulu square, hier staat het enige hotel van hel Soweto en een  monument waarin vermeld stond dat iedereen gelijk is ook wel 'The Freedom Charter'. Hierna vervolgde wij onze tour naar kliptown, dit is het oudste gedeelte (1904). Deze wijk noemen ze ook wel de slums. In deze wijk hebben ze geen elektriciteit (of illegaal). Verschillende families delen met elkaar een toilet en ze kunnen alleen schoon drinkwater krijgen van de algemenen waterpomp (dit deed me een beetje aan Ghana denken).

Deze mensen waren heel vriendelijk (de verhalen over Zuid Afrika gelden hier niet met de hoge misdaad). We kregen de uitnodiging om naar de SKY foundation te gaan, dit is een foundation welke kinderen in de slums eten geven om ze naar school te laten gaan. Verder is hier nog een crèche aanwezig en konden er verschillende workshops gevolgd worden over bijvoorbeeld eerste hulp. Ze geven ook hulp aan kinderen waar het thuis niet goed gaat, hiervoor is er een speciaal opvanghuis. Van de kinderen welke bij SKY verbleven kregen wij een mooi optreden met zang en dans. Op het laatste kwamen de kinderen ons uit het publiek halen om mee met hun te doen (dat heb ik weer, maar het was wel heel leuk).

Nadat we weg gingen uit Kliptown zijn we nog naar het Hector Peterson monument geweest. Hector Peterson is op 13 jarige leeftijd gestorven tijdens de demonstraties van scholieren in 1976 tegen de apartheid. Het monument is opgezet door zijn zus, deze heeft gezien hoe de politie Hector doodschoot en heeft ter nagedachtenis een museum opgericht.

We zijn ook naar het Nelson Mandela huis gegaan (we hebben er voor gestaan en hebben wat te drinken gekocht bij het familie restaurant welke gerund wordt door Winnie.

De dag was vol verschillende indrukken van het arme Kliptown naar het rijke (vooral westerse) Nelson Mandela huis.

Zondag was onze rustdag (luie zondag), we hadden niets specials gepland. Echter was de verveling al zo groot dat we rond 11:00 naar onze vaste hangplek zijn gegaan (Brooklyn mall). Hier hebben we lekker gegeten (het was zo veel) en kregen we de restjes (voor mij de helft) in een doggy bag mee naar huis.

Weetjes:

- wist je dat Joris en ik tegelijk zeggen 'ik ruik frietjes' (dit was niet afgesproken)

- Sifiso heel veel kan vertellen over Soweto en de geschiedenis (hij praat je de oren van je hoofd)

-  Dat Joris en ik samen wie/wat ben ik zijn gaan spelen (uit verveling) en dat Hagata ons voor gek verklaarde