De eerste week bij Rivoningo en de grote inspectie.

21 februari 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Deze week is het mijn beurt om stage te gaan lopen bij het hospice, het is de bedoeling dat Hagata en ik na iedere week ruilen. Meteen op de maandag kwam ik er tijdens de verzorging achter dat de verzorging eigenlijk niemand doucht. Hierdoor staan de patiënten hier ook angstig tegenover. Maar met motivatie en steun is alles tot een goed einde gekomen (overhalen, aanmoedigen en op een gegeven moment een duwtje in de goede richting geven). In Zuid Afrika worden de gezondheidsinstellingen ook gecontroleerd door de volksgezondheidsinspectie (soort van, klinkt als)  Op vrijdag zal de grote controle plaats vinden van de volksgezondheidsinspectie. Hiervoor zijn ze druk bezig geweest met het schoonmaken van de kamers, vloeren, kantoren en zo voort(wat ze anders nooit deden).

Verder zijn we pas begonnen met een nieuw onderzoek (we zijn het testpanel) over een nieuw soort matras (Bemer) welke magnetische stralingen afgeven. Deze zouden de bloedcirculatie bevorderen, bloeddruk verlagend werken en wonden helpen te genezen. Het matras kan zo vaak als mogelijk gebruikt worden bij verschillende patiënten gedurende 20 minuten per keer. Er kan wel geraden worden wie deze taak hebben gekregen 'Hagata en mijzelf'( we kregen te horen dit is wel een leuk project voor jullie). We zijn hier het grootste deel van de dag mee zoet omdat er verschillende patiënten zijn die niet alleen gelaten kunnen worden.

Op dinsdag hebben we een gesprek gehad met de dames welke de health talks doen. Hieruit is ons project voor de komende periode gekomen. Hagata en ik zullen gaan werken aan het verbeteren van de health talks over HIV/AIDS en TBC ook zullen wij deze health talks gaan uitbreiden (hygiëne en voeding, dit is wel nodig). Hiervoor zullen we ook veel op andere locaties moeten zijn (wat wij helemaal niet erg vinden) om de werkelijke en wenselijke situatie te gaan meten en hierop te participeren.

Omdat de inspectie zou plaats vinden op vrijdag hoefde Hagata en ik niet naar de devotion (wij blij). Jammer genoeg voor Joris moest hij wel gewoon gaan omdat dit ook in het hoofdkantoor plaats vindt (Joris werkt in het hoofdkantoor). De inspectie vond plaats op zijn Afrikaans (ongeregeld), ze zouden met 4 personen komen maar kwamen in plaats daarvan met 2. Hierdoor zou er nog een groep later komen om de rest van de inspectie te doen.

Weetjes:

- Als we Joris een 'prins' noemen hij toch de afwas voor ons doet 's avonds (hier maken we natuurlijk graag gebruik van)

- Joris Hagata en mijzelf een blauw oog wou slaan, hij was not amused dat wij niet naar de devotion hoefde te gaan vrijdag (wij sprongen echter een gat in de lucht van blijdschap)

- Dat wij super schone auto ruiten hebben, we doen namelijk elke keer als we afslaan deze aan (geen grapje de ruitenwissers en knipperlicht zitten anders om)

- Het drukste gangpad in de supermarkt die van het frisdrank is (ze drinken haast geen water en houden van zoet(mierzoet))