De devotion en the monkey Sanctuary.

16 februari 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Het was al weer de laatste werkdag van de week(vrijdag). Op deze dag dienen we aanwezig te zijn voor de devotion ook wel ‘kerkdienst’(wat leuk).  Tijdens deze dienst werden er veel kerkliederen gezongen met een terugkomende zin ‘price de lord’. Nadat er een half uur tot uur gezongen was werd er door 4 verschillende mensen gebeden. Hierna werd het onderwerp freedom aangekaart en werd de eigen betekenis hieraan gedeeld (natuurlijk op zijn Afrikaans met de gsm op google zoeken). Na de devotion (welke dik 2 uur duurde) zijn Hagata en ik samen met onze begeleider een huisbezoek gaan afleggen. Het huisbezoek was voor een alleenstaande dood zieke man, maar zoals in Afrika wel vaker gebeurd was dit niet goed gecommuniceerd en was de man niet thuis.

Eenmaal terug bij onze stage zijn Hagata en ik samen gaan werken aan het digitaliseren van de medicatie lijsten van Rivoningo. Deze werden met de hand geschreven waardoor er veel fouten gemaakt konden worden (en wat een onduidelijk handschrift). Toen het 16:00 was, was het tijd om Joris op te halen bij het hoofdkantoor. Echter was het natuurlijk vrijdag middag en deden we over een stuk waar we normaal 10 minuten over rijden nu 1 uur (file zo erg als ik nog nooit had gezien).

's avond zijn we nog lekker uit eten gegaan, ja je voelt hem al aankomen de chinees (echt Afrikaans). Er was ook een filmavond georganiseerd vanuit friends vanwege Valentijnsdag. Echter wouden allen wij drieën (Joris, Hagata en mijzelf) de film kijken en hebben wij dus de film (about time) met de popcorn mee genomen. Deze hebben we gekeken in onze privé bioscoop (hagata haar kamer).

Zaterdag zijn we naar het Monkey Sanctuary gegaan, zo'n uur rijden vanaf friends. Dit was een groot verblijf van zo'n 7 hectaren groot waar +/- 5 verschillende apen soorten leefde. Deze apen waren afkomstig uit Zuid Amerika en Madagascar, een van deze apen waren de doodskop aapjes. In dit park konden we samen met een gids een uur wandelen. Al snel klom er een aapje op mijn armen (wat lief, echt een knuffel beest). Later tijdens de tour gingen we steeds hoger en moesten we twee hoog gelegen touw bruggen over (geen goed plan voor mensen met hoogte vrees, ondergetekende). Echter met de hulp van Hagata (anders was het echt niet gelukt) is het gelukt om over deze bruggen te lopen.

Nadat we klaar waren zijn we nog bij een ouderwets Zuid Afrikaans weg restaurantje gaan eten (ze hadden niet veel vegetarisch). Dit was heel leuk om mee te maken en te zien. Hierna zijn we nog naar de dam gegaan, hier was een heel mooi uitzicht over het water en wat watervallen (het leek wel Griekenland).

Op de terug weg naar Pretoria zijn we nog gestopt bij een windmolen (ja je leest het goed). Hierin was een wafelhuis gelegen en een een soort biologische winkel, met een Nederlands schap (echt waar de jodenkoeken, hak groenten en de hagelslag stonden daar).Nadat we groot inkopen gedaan hadden (gewoon groenten hoor) hebben we onze weg naar huis hervat.

Op zondag begon onze dag al goed we hadden al geen internet sinds gister avond (vandaar deze vertraging). Gelukkig met de hulp van Bobby (onze superheld) deed het internet het weer (hij heeft het gereset). Verder zijn we nog naar menlyn mall (super groot winkel centrum, hoezo Afrika) gegaan.

Weetjes:

- De taxi busjes in Zuid Afrika zijn omgedoopt tot moordwapens (echt waar gevaarlijker dan geweren)

- Aanranding door apen bestaat echt

- De winkelcentrums in Zuid Afrika zijn groter dan in Nederland

- Hagata mijn paniek ogen grappig vindt (echt waar niet met hoogte vrees over touw bruggen lopen)

- Dat de schapen hier boa dragen (stenen schapen)

1. Wilma:
    16 februari 2014
    Nou die touwbruggen konden mij ook gestolen worden, brrr.
  2. Joelle:
    16 februari 2014
    Hoi Lisa,

Wat een leuke verhalen! Vind het leuk om dit te lezen. De devotion komt me ook erg bekend voor... Na een aantal weken kende ik de liedjes allemaal uit mijn hoofd, zelfs de Afrikaanse liedjes. Brengt herrinneringen naar boven! Nog veel plezier en ik blijf je verhalen met plezier lezen :)

Groetjes, Joëlle