De tour door Pretoria en de eerste ontmoeting met Agnes.

9 februari 2014 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Tijdens een van de eerste dagen bij friends was ons aangeboden om mee te gaan met de tour door Pretoria (georganiseerd door Bobby natuurlijk). Tijdens deze tour zijn we naar Groenkloof gegaan, dit is een natuur reservaat aan de rand van Pretoria (dit kan ook niet anders want het is super groot). Hier hebben we Zebra's, struisvogels en een langs racende stokstaart(zo snel als het licht) met verschillende soorten vogels gezien. In Groenkloof kun je op meerdere manieren de natuur zien, te voet, met de fiets (mountainbike, anders kom je niet ver) of met de auto. Je raad het wel wij waren met de auto (niet lui of zo). Nadat we bij groenkloof waren geweest zijn we naar het voortrekker monument geweest. Hier hebben we de geschiedenis kunnen bewonderen van Zuid Afrika tussen de blanke en de inheemse bevolking. Dat was gebeeldhouwd, geschilderd maar ook geborduurd. Nadat we de kunstwerken bewonderd hadden zijn we helemaal naar boven in het gebouw gelopen. Hier konden we over heel Pretoria kijken en in als je nog wat verder deed klimmen kon je helemaal naar beneden in het gebouw kijken (geen goed plan voor de mensen met hoogte vrees waaronder ikzelf).

Hierna vervolgde we de reis naar church square, hier hebben we wat gegeten voordat we onze reis hervatten. In het midden van het plein stond een groot standbeeld van Paul Kruger met vier onbekende soldaten om hem heen in het brons. En ja hoor daar hebben ze ook al last van koper diefstal.

Als laatste punt op de tour stond nog the union buildings, ook wel het regeringsgebouw. Deze had een mooie strakke tuin waar je door kon wandelen (er kwamen zelfs bruidsparen aanrijden op daar foto's te maken). Verder stond nog beneden het gebouw het beeld van Nelson Mandela. Het zou deze dag volgens het weerbericht 29 graden worden met bewolking, echter was dit niet het geval en werd het 37 graden met felle zon. Iedereen kwam hierdoor vuurrood terug op Bobby en ondergetekende na (goede zonnebrand crème van de Kruidvat).

Op zondag morgen hadden we onze eerste afspraak met Agnes, zij is onze contact persoon en begeleidster vanuit Zuid Afrika. Agnes geeft zelf les aan de universiteit in Johannesburg als lerares verpleegkunde. Zij heeft ons meegenomen naar een restaurant bij een park dichtbij brooklyn (is een wijk in Pretoria) om elkaar beter te leren kennen. Agnes nodigde ons uit om een keer met haar mee te gaan naar de universiteit en het lokale ziekenhuis om te kijken hoe het daar aan toe gaat. Natuurlijk hebben we dit meteen geaccepteerd.

Weetjes:

- Joris en ik uitgemaakt worden voor broer en zus

- Dat aloë vera bitter smaakt

- Dat Hagata een nieuwe naam heeft 'jij' (Joris kon Hagata haar naam niet goed uitspreken)

- Dat mijn bed tijd 2 tot 3 uur eerder is dan dat van Joris en Hagata (wat een nachtbrakers)