De eerste dagen bij TLF (stage).

11 februari 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Eindelijk was het maandag zover, de eerste stage dag was een feit. Na 3 keer fout gereden te zijn (met tomtom, hoe knap) zijn we er na telefonisch contact opnemen er toch in geslaagd om aan te komen bij de Tshwane Leadership Foundation ook wel TLF. We zijn er wel achter gekomen dat de spits in Nederland niets voorstelt in verhouding met de spits in Pretoria (vrees voor je leven). Eenmaal aangekomen op stage kregen we een introductie over TLF en de verschillende locaties. De locatie waar ik stage zou komen te lopen was women en girls in crisis en het hospice. Echter is het Zuid Afrika en zal ik waarschijnlijk het meest stage komen te lopen bij het hospice.  Nadat we Joris hadden afgezet bij het hoofdkantoor van TLF (zo'n 5 á 10 minuten rijden), kregen wij een rondleiding bij het hospice en het aangrenzend rehabilitatie centrum voor psychiatrische patiënten.

Nadat we een rondleiding hadden gekregen met wat uitleg werd het al duidelijk dat het niet te vergelijken valt met Nederland. Hier werd er verteld dat de je niet op het gewone tempo (Nederlands tempo) moest werken anders had je de rest van de dag niets meer te doen.

Tijdens de tweede dag kregen we al wat meer duidelijkheid over het project welke Hagata en ik dienen uit te voeren bij TLF (en wij maar denken dat het op zij Zuid Afrikaans lang zou duren voordat dit duidelijk zou zijn). Wij zullen ons waarschijnlijk bezig gaan houden met het regelen/organiseren van de health checks over alle locaties. Hierdoor krijgen wij de kans om bij alle locaties mee te kijken (waar wij natuurlijk geen bezwaar op hebben).

Verder heb ik vandaag de kans gehad om met Petra (de maatschappelijk werkster van het hospice) mee te gaan naar een van de ziekenhuizen van Pretoria (ja er zijn er meerdere). Hier gingen we de status van een van de patiënten brengen welke die ochtend opgenomen was in het ziekenhuis. Hierin was goed te zien hoe het vroeger ook in Nederland was (geen computers hoor, gewoon ouderwets op papier). Nadat we terug waren gingen we weer verder met de voorbereidingen van de grote inspectie van de volksgezondheid van Zuid Afrika welke volgende week plaatsvinden.

Weetje:

- Er is bepaald dat ik niet zal rijden in de stad i.v.m. de mogelijkheid van een hartaanval (bij mijzelf, ze rijden als gekken)

- Mensen in Zuid Afrika rapporteren over patiënten zorg in minimaal twee uur, dit doen we in Nederland in maximaal een half uur.

- Dat de verkeersregels niet voor taxi busjes gelden (dus oppassen geblazen)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wilma:
    12 februari 2014
    Uit veiligheid kun je dan inderdaad beter niet rijden.