Thanksgiving en de verschillende markten.

9 maart 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Na een zeer rustige vrijdag avond te hebben gehad (zonder elektriciteit tot 23:00) was het weer weekend. Op zaterdag zou er op stage thanksgiving gevierd worden als bedankje aan alle donateurs van Gilead en Rivoningo.  Hiervoor waren wij (Joris, Hagata en ik) uitgenodigd (en verwacht), het begon om 10:00 tot zo’n 14:00. In de week hiervoor hadden ze al veel voorbereidingen getroffen zoals het oefenen met het koor enz. Toen we aankwamen waren we natuurlijk Nederlands op tijd (dus Afrikaans veel te vroeg), hierdoor hadden we de tijd om Joris wegwijs te maken en de patiënten/bewoners te begroeten. Als begin was er een speciale programma voorbereid. Het geheel werd gepresenteerd door een van de patiënten van Rivoningo, hij deed dit heel goed presenteren met veel leuke grapjes. Tijdens de inleiding zijn twee patiënten aan het woord gekomen (1 van Rivoningo en 1 van Gilead), zij vertelde hoe goed zij het hadden en dat er altijd iemand voor hun klaar stond om te helpen bij Rivoning/Gilead. Na de inleiding was het tijd voor het optreden van het koor met allemaal liedjes over god/Jezus (je kon het wel raden). Hierna waren er nog twee dans optredens van de kleinkinderen van Petra (de maatschappelijk werkster, zo’n lieve en aardige vrouw). Nadat de speeches voorbij waren (en de tranen gedroogd) was het tijd voor de lunch, dit bestond uit veel zoetigheid en vlees (geen aanrader voor vegetariërs). Dit natuurlijk onder het genot van een drankje wat ‘Fizz’ wordt genoemd, dit is een drankje met veel suiker (minstens 8 suikerklontjes) en met een chemische smaak (zag zelfs groen, geen aanrader).  Dit alles was een leuke ervaring.

Op zondag zijn we vroeg vertrokken naar Johannesburg om naar verschillende markten te gaan. Als eerste stond op ons lijstje de Fourways Farmers Market. Dit was een kleine ‘boeren markt’ waar veel etenswaren verkocht werden uit allemaal verschillende keukens zoals Mexicaans, Aziatisch, Afrikaans, Belgische en Nederlands (kroketten en poffertjes) . Dit is een leuke markt om met familie op een zondag naar toe te gaan en waar Joris en ik ons nog even kind konden voelen (geen grapje). Als tweede stond de Finders Keepers Market op ons lijstje, dit was een markt welke voornamelijk uit souvenirs en wat etenswaren bestond. Hier hebben we speciale kaas gekocht (hoezo we kunnen niet zonder kaas) met kruiden en heeft Hagata een mooi schilderij gekocht. Deze markt bevond zich op de bovenste etage van de parkeergarage bij een winkelcentrum (wel even zoeken). Allereerst was het de bedoeling dat we maar naar twee markten zouden gaan (wat al veel leek). Maar we gingen zo snel door de markten dat we er maar een derde achter aan hebben geplakt. Dit was de  Whole Food Market hier heb ik voor het eerst een samosa gegeten (natuurlijk een vegetarische), dit was erg lekker. Wat wel erg opviel was dat de markten meer voor de elite bedoeld zijn (de welvarende blanke Zuid Afrikaan).We waren nogal snel uitgekeken op de markt (niet meer dan 8 kraampjes)hierdoor zijn we terug gegaan naar de Fourways Farmers Market, om hier nog lekker een hapje te eten en te genieten van de live muziek.  Dit was een zeer geslaagde dag met gelukkig droog weer (voorspelling was meer dan 70% kans op regen) met af en toe zon.

Weetjes:

- Dat het hier in huis niet de vraag is ‘wie is de bob’ maar Lisa bob jij even (krijg je ervan als je geen alcohol drinkt)

- Je geen water meteen na een vegetarische samosa met curry moet drinken (was net een draak wat deed vuur spugen)