Het rustige weekend ná 'n besige week.

2 april 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Na 'n lang nag met veel gedans was ons (Hagata, Joris en ek) pas laat by die huis gekom (dit was 2:30 Saterdag nag). Na nie veel geslaap te hê (deur die baie nuwe indrukke van vannag) is ek daar tog daarin geslaag om die dag goed deur te kom (lekker relax in dit zonnetje, moes ook wel want ek was om 7:45 opgestaan​​). Saam met Hagata (hulle was ongeveer 2 uur later opgestaan​​) is ek na die Wasserette gegaan om die was te doen (ja wat moet jy daar anders doen). Hier het ons lekker by 'n soort studente kafee / lunchroom gaan sit (gewag tot die was klaar was) met 'n kiwi vrugte smoothie in ons hand (lekker).

Nadat ons klaar was by die wasserette, Het ons Joris by die huis opgetel (wat ek jaloers op hoe goed hy kan slaap) en is ons na die Hazelfood market gegaan. Dié mark is gelee in ons eie straat (vergis jy nie ons het ’n hele lange straat) en staat in eten, drink en gezelligheid. Hier het ons lekker in dit zonnetje geluncht (Joris gebruncht) en ons het nog wat slaaisouse geproe (sommige waren te pittig, die trane stonden me in die oë) en gekoop (nie die pittige).

Hierna is ons terug na huis gegaan en het ns ons nuwe huisgenoot uit België ontmoet Charley (kan ons weer Nederlands praat). Ons huis is hierdie week heeltemal aan dit hernu, verlede naweek ons het afskeid geneem van ’n Afrikaanse meneer (blank nie Swart) en dinsdag van Roderick (Nederlands).  Hiervoor het ons donderdag ’n nuwe Duitse seuntjie in die plek gekom (die Duitsers hier sien jy haas nooit, hulle wees altyd weg).

Op sondag sou ons (Hagata, Joris en ek) na ’n groot swembad gaan by Johannesburg, maar hierdie plannen sy in die water gevalle (regtig). Het eerste gedeelte van die heenreis was lekker sonnig, maar gaan der weg kom daar steeds meer wolke en ja hoor reën. Hierdeur het ons ons planne maar moet verander en is ons na the Farmers market gegaan in Johannesburg. Hier was ons al een vroeër gewees, dit is ’n boere mark waar jy lekker kan eet en na live musiek kan luister. Toe ons daar aankom sien ons almal ys op die grond lê (ja regtig dit het gehageld, almal ys), hier is ons lekker wat gaan eet. Eenmaal terug by die huis het ons dit rustig aan gedoen en genoten van die naweek.

Weetjes:

- Dat Hagata en ek 'n kêrel dele hier in Suid Afrika, ook wel Joris (so val die manne ons wat minder lastig)

- Dat jy beter geen wit klere aan kan doen as jy op 'n mark gaan eet, mors is byna onvermydelik (en dan het jy op die einde 'n ander kleur aan)

Voor de mensen die niets van het Afrikaans begrepen hebben nu in zijn Nederlands

Het rustige weekend na een drukke week.

Na een lange nacht met veel gedans waren we (Hagata, Joris en ik) pas laat thuis gekomen(het was 2:30 zaterdag nacht). Na niet veel geslapen te hebben(door de vele nieuwe indrukken van vannacht) ben ik er toch in geslaagd om de dag goed door te komen (lekker relax in het zonnetje, moest ook wel want ik was om 7:45 opgestaan). Samen met Hagata ( ze was ongeveer 2 uur later opgestaan) ben ik naar de wasserette gegaan om de was te doen (ja wat moet je er anders doen). Hier hebben we lekker bij een soort studentencafé/lunchroom gezeten (gewacht tot de was klaar was) met een kiwi fruit smoothie in onze hand (lekker).

Nadat we klaar waren bij de wasserette, hebben we Joris thuis opgepikt (wat ben ik jaloers op  hoe goed hij kan slapen)en zijn we naar de Hazelfood market gegaan. Deze markt is gelegen in onze eigen straat (vergis je niet we hebben een hele lange straat) en staat in het teken van eten, drinken en gezelligheid. Hier hebben we lekker in het zonnetje geluncht (Joris gebruncht) en hebben we nog wat salade dressings geproefd (sommige waren te pittig, de tranen stonden me in de ogen) en gekocht (niet die pittige).

Hierna zijn we terug naar huis gegaan en hebben we onze nieuwe huisgenoot uit België ontmoet Charley (kunnen we weer Nederlands praten).  Ons huis is deze week helemaal aan het vernieuwen, vorig weekend hebben we afscheid genomen van een Afrikaanse meneer (blank niet zwart) en dinsdag van Roderick (Nederlands). Hiervoor hebben we donderdag een nieuwe Duitse jongen in de plaats gekregen(de Duitsers hier zie je haast nooit, ze zijn altijd weg).

Op zondag zouden we (Hagata, Joris en ik) naar een groot zwembad gaan bij Johannesburg, maar deze plannen zijn in het water gevallen (echt waar). Het eerste gedeelte van de heenreis was lekker zonnig, maar gaande weg kwamen er steeds meer wolken en ja hoor regen. Hierdoor hebben we onze plannen maar moeten wijzigen en zijn we naar the Farmers market gegaan in Johannesburg. Hier waren we al eens eerder geweest, dit is een boeren markt waar je lekker kunt eten en naar live muziek kunt luisteren. Toen we daar aan kwamen zagen we allemaal ijs op de grond liggen (ja echt het had gehageld, allemaal ijs), hier zijn we lekker wat gaan eten. Eenmaal terug thuis hebben we het rustig aan gedaan en genoten van het weekend.

Weetjes:

- Dat Hagata en ik een vriendje delen hier in Zuid Afrika, ook wel Joris genoemd (zo vallen de mannen ons wat minder lastig)

- Dat je beter geen witte kleren aan kunt doen als je op een markt gaat eten, knoeien is bijna onvermijdelijk (en dan heb je op het einde een andere kleur aan)

1. Lilian Wijenberg:
    2 april 2014
    Is dit echt Afrikaans ??? Is zeer goed te begrijpen !!! Ongelooflijk, dat wist ik niet....Alleen bij de eerste zin dacht ik dat je gedronken had hahahaha....maar wel leuk !!!!
  2. Joelle:
    2 april 2014
    Wauw wat leuk!! Helemaal zelf gedaan? Leuk om dit zo te lezen :) ik begrijp het in ieder geval nog hihi
  3. Lisa Frissen:
    3 april 2014
    Hallo allemaal,
    Ja dit is echt Afrikaans (ik was niet dronken ;) Ze noemen het in Zuid Afrika ook wel Baby Dutch, dit heb ik zelf vertaald met behulp van een woordenboek. Het duurde wel even voordat het vertaald was, maar het was het waard.

Groetjes Lisa