De oriëntatie dagen en het bezoek van YPO.

22 maart 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Na een lang en vermoeiend weekend was het weer tijd om te beginnen met stage. We (Hagata, Joris en ik) hadden oriëntatiedagen op dinsdag en woensdag van TLF. Op de oriëntatiedagen moesten we om 8:30 beginnen (iedereen blij, konden we nog wat uitrusten) in het TLF hoofdkantoor waar Joris werkzaam is. Op dinsdag zou de oriëntatie gegeven worden door Wilna (CEO van TLF) en zoals alles hier begonnen we met bidden (leuk is anders). Als eerste werden we opgedeeld in 2 groepen om een quiz in te vullen over TLF, ik zat in een groep met Joris en jammer genoeg (maar verwacht) hebben wij de quiz verloren (dik verloren, krijg je met allemaal nieuwe medewerkers). Na de quiz kregen we een globale uitleg over TLF en de verschillende projecten hierbinnen zoals Inkululeko (voorschools programma), The health unit (Rivoningo, Gilead en de health talks), Social housing (voor de arme mensen woningen regelen), the Potters house (voor vrouwen in crisis), the Lerato house (opvang voor meisjes in crisis) en Akanani (een daklozen opvangcentrum).  Er werd verteld dat TLF opgericht is in 1993 toen de apartheid net was afgeschaft om mensen te helpen die naar het centrum van Pretoria trokken in de hoop op een beter leven (die zijn van een koude kermis thuis gekomen). TLF is opgericht met behulp van 6 christelijke kerken (katholiek, Dutch hervormde enz.), deze deden iedere 100 rand bijdragen (600 rand in totaal) om samen Pretoria Community Ministries (PCM later TLF) te starten.

Na het eerste deel met veel teksten vertalen vanuit de bijbel (het blijft een christelijke organisatie), zijn we met een oud bestuurslid (ze zal boven de 85 jaar zijn geweest) langs alle projecten gegaan. Dit was erg leuk om mee te maken, vooral vond ik het leuk om Inkululeko te zien, hier vertelde ze ook dat het kleine kerkje (waar de kinderen op dat moment lagen te slapen, wat schattig) ook gebruikt werd als opvang of om verjaardag feestjes te houden voor de kinderen waarvoor dit anders onmogelijk is. Voor Inkululeko was er een herdenkingssteen geplaatst, welke stond voor het ‘onbekende kind’ en gesponsord was vanuit een foundation in Nederland. We zijn ook nog langs de Healt unit gegaan (waar Hagata en ik stage lopen), het Lerato house, het Potters house gegaan om te kijken.

Op woensdag gingen we weer verder gaan met de oriëntatie binnen in TLF, deze keer werd het gegeven door pastor Joelle welke ook de devotion doet lijden. Voor wie het zich afvroeg, het begon met een liedje zingen (over god natuurlijk maar in een onbekende taal) en hierna met een gebed.  Als eerste gingen we de stof van gisteren doornemen om te kijken wat we al/nog wisten (dit duurde een half uur). Tijdens deze dag hebben we de missie, de normen en waarden en de doelen besproken van TLF (wat een beetje saai was en had allemaal te maken met god).  Binnen TLF gaat het er in grote lijnen om dat zij een veilige omgeving creëren voor de kwetsbare mensen in de gemeenschap en deze handvatten te geven voor het opbouwen van een beter leven (doormiddel van educatie enz.). Aan het einde van de vermoeiende ochtend sloten we weer af met een lunch, deze keer was het pap (gemaakt van maïs), een klein beetje groente en wat vlees aan een bot (je kunt het wel raden ik heb thuis gegeten), Joris heeft hier als enige van gegeten (van de Nederlanders dan).

Op donderdag hadden we onze belangrijke afspraak met school om 11:00. Hagata en ik zijn eerst opgestart bij Gilead (psychiatrisch rehabilitatie) om de medicijnen uit  te delen en de weekboxen bij te vullen. Na een zoektocht van waar de nieuwe medicijnen van 2 patiënten waren gebleven (dit heeft geen normale vaste plek, wat functioneel), zijn we naar Rivoningo (hospice ) gegaan om hier de medicatie uit te delen. Nadat we hiermee klaar waren zijn we rond 10:40 naar het TLF hoofdkantoor vertrokken voor onze afspraak met Hilde van YPO. Toen we het gebouw binnenkwamen zagen we Hilde al zitten (Nederlands op tijd, dit ben ik al niet meer gewend), hier hadden we een stagegesprek gepland met Marlies, Hilde en Wilna. Tijdens dit gesprek moesten we vertellen hoe het met ons ging in het algemeen en op stage. Verder hebben we nog ons (Hagata en ik) project uitgelegd en hoe we hierop zijn gekomen. Om een lang verhaal kort te maken, op stage gaat alles goed en hebben we alleen maar positieve feedback gekregen. Hilde heeft ons ook gevraagd om een soort van vacature te schrijven voor in de schoolkrant, zodat het duidelijker wordt voor de andere leerlingen wat zij hier kunnen verwachten en voornamelijk doen (dit was voor ons namelijk nogal onduidelijk).

Na het gesprek zijn we nog gaan lunchen met Hilde bij Tashas (een echte aanrader), dit was heel gezellig. Na de lunch moesten we Hilde snel terug brengen naar haar Bed and Breakfast (B&B) in Sunyside. Dit was een hele opgaven omdat we de tomtom niet bij ons hadden en de mensen niet wisten waar de straat was toen we dit vroegen(voor het adres heb ik eerste Agnes moeten bellen). Nadat we toch waren aangekomen (na er 2 keer langs te zijn gereden) maakten we de afspraak om vanavond wat te gaan eten (alweer, wat een bofkonten zijn we). We hebben toen heerlijk bij een Italiaans restaurant gegeten en hebben ons goed vermaakt met Agnes, een vriendin van Agnes, Hilde, Hagata, Joris en mijzelf. Na de het diner hebben we weer afscheid moeten nemen van Hilde, zij zou namelijk morgen naar Cape Town vertrekken.

Op vrijdag hadden we lekker vrij in verband met een publieke feestdag (wat een geluksvogels zijn wij deze week). Hier hebben we een rustige dag van gemaakt , we hebben wat huiswerk gemaakt en ik heb nog mijn bakkunsten laten zien door pindakoekjes te maken (ze zijn heerlijk). Voor de rest hoefde ik niet meer te koken door alle doggybags van donderdag (het waren er twee, het was zo lekker en veel), kwam dat even mooi uit. Voor de rest was dit een lekker rustige dag met af en toe wat zon (ja ik ben nog steeds in Zuid Afrika).

Weetjes:

- Dat Inkululeko ‘freedom’  (vrijheid) betekent

- Dat Akanani Shangaan is voor ‘Let us build together’(laat ons samen bouwen)

- Dat de zwembaden alleen met slecht weer (regen, kou) worden schoongemaakt, ja want wie wil er nu zwemmen met zon en over de 26 graden (ik misschien)

- Wist je dat alle namen van de projecten van TLF uit de bijbel komen (ik meen het serieus)