Lang weekend, ik zeg ROAD TRIP.

19 maart 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Voor dit weekend had ik gezorgd dat we (Hagata, Joris en ik) een lang weekend hadden (ja ik begin te leren hoe ik hier dingen voor elkaar moet krijgen). Na veel plannen (en de bijkomende veranderingen), hebben we ervoor gekozen om zaterdagmorgen om 5 uur te vertrekken naar Durban (hier was Joris niet blij mee), dit was zo’n 6 uur rijden. Op zaterdag ben ik om 4:15 opgestaan (niet dat ik echt geslapen had) zodat we om 5 uur richting Durban konden vertrekken. Het begon al meteen goed, er stonden 2 auto’s achter onze auto geparkeerd (wat een geluksvogels zijn we toch). Hagata en Joris zijn toen naar de ‘slaapzaal’ gegaan, zodat deze verplaats konden worden en per toeval waren het ook nog Nederlanders. Hagata nam de eerste 3 uren op zich en hierna was het mijn beurt om 3 uur te rijden (en natuurlijk had ik alle leuke bochten en vrachtwagens op mijn route).

Na 6 lange uren zijn we dan toch aangekomen in Durban, dit is de op 2 na grootste stad in Zuid Afrika en ook nog eens aan de kust in de provincie Kwazulu- Natal.  Eenmaal aangekomen in Durban zijn we naar het strand ‘the golden mile’ gegaan, deze lag aan de boulevard van Durban (zon, zee, strand, wat wil je nog meer). Allereerst heb ik een mooie hoed gekocht bij een kraampje langs de weg, dit was ook uit noodzaak want ik had er nog geen (en dan kun je hallo zonnesteek zeggen). Op het strand kwamen we er achter dat Joris zijn zonnebrandcrème was vergeten (dit was zijn taak om mee te nemen), dus moesten we het doen met de kleine zonnebrandcrème van Hagata. Op het strand waren niet veel mensen aanwezig (zeg maar leeg). We kwamen er later achter(toen we weggestuurd werden) dat we op het deel waar we waren niet mochten komen dus vertrokken we naar een ander deel (ook nog een strandwandeling gemaakt, wat actief). Op het ander stuk strand was het al een stukje drukker, hier hebben we lekker in de zee gezwommen, zand tekeningen gemaakt (ja je leest het goed) en lekker gerelaxt (was wel nodig, ik was om 4:15 opgestaan). In  Durban was het 30 graden met zon, je kunt het wel raden we waren allemaal rood (de kreeften van Zuid Afrika). De boulevard viel een beetje tegen, deze bestond voornamelijk uit grote hotels.  Na het strand zijn we nog naar het beroemde ‘Moses Mabhida stadion Durban’ geweest, voor de mensen die dit niks zegt (ik hoorde hier ook bij)dit is gebouwd en gebruikt voor het WK voetbal in Zuid Afrika in 2010. Jammer genoeg is deze waarschijnlijk niet meer in gebruikt, behalve om te bungeejumpen vanaf het hoogste punt van het stadion (en dit is niet voor mij bedoeld). We hebben nog lekker  ’s avonds op het strand gegeten met een mooi uitzicht op de zee.

Hierna zijn we vertrokken naar Underberg, hier hadden we een overnachting gereserveerd bij Khotso adventure farm (een echt avontuur).  We zijn hierna toe gereden via de binnen wegen (om zo de vele tolwegen te ontwijken), dit was wel een mooie route (tot het donker was) en voor de echte avonturiers (de echte dus). Na veel zoeken en 3 keer vragen (het lag helemaal afgelegen tussen de bergen) hebben we het toch gevonden.  Hier hadden we 1 kamer met een 2 persoonsbed en een matras op de grond voor de 3de persoon.

Op zondagmorgen stonden we al op tijd op (niet dat ik veel geslapen had).We hadden al voor 9 uur onze Horse trail gereserveerd, hiervoor zijn we nog eerst naar het dorp geweest om te tanken en te pinnen (het was er echt back to basic). Toen we terug kwamen, zijn we aan onze tour ‘ter paard’ begonnen, over de bergen en de velden. Onze gids van de dag was een man genaamd Sisi (het was erg lang onduidelijk of dit een man of vrouw was) afkomstig uit Engeland. Sisi vertelde dat hij/zij (hij was bezig om een vrouw te worden) een  paarden fluisteraar en dierenarts was bij Khotso (dit betwijfelde we). Tijdens onze tocht hebben we kunnen genieten van het mooie landschap en zijn we gestopt bij 2 watervallen. Bij de eerste waterval hebben we geluncht (wat een rust) en bij de tweede waterval hebben we ons laten verleiden tot een verfrissende duik (dit was heerlijk met onze verbrande huid). Na ongeveer 5 uur lekker paard gereden te hebben (en zelfs gegaloppeerd) was onze tour afgelopen (was ook wel tijd want we hadden alle 3 zadelpijn, mijn arm bips).

Nadat we ons gedoucht hadden (wat hard nodig was), zijn we vertrokken richting Bergville voor onze andere accommodatie ‘Amphitheatre Backpackers ‘. Op de weg hierna toe konden we volop genieten van de mooie natuur en de vele Zulu dorpjes (met hun kenmerkende ronde hutjes). Eenmaal aangekomen bij het Amphitheatre (allemaal moe met spierpijn) hebben we lekker kunnen genieten van een speciaal 3 gangen menu (ook voor vegetariërs, heb ik weer geluk). Voor de eerste gang was er een lekkere linzensoep (soort van), voor de tweede gang couscous en voor de derde gang kon je kiezen uit een dessert of cocktail (natuurlijk koos ik als enige voor het dessert). Hier hadden we weer gezellig een 4 persoonskamer (1 tweepersoonsbed en een stapelbed) met eigen badkamer en een schitterend uitzicht op drakenberg (een echte aanrader).  Hier mocht Hagata Lekker genieten van het tweepersoonsbed, omdat zij de vorige nacht op de grond had gelegen (de stakker) en deelde Joris en ik het stapelbed delen. Maandag morgen zijn we weer op tijd opgestaan (hoezo een relax weekend,  lekker actief zijn) , om naar Spioenkop te vertrekken.  Spioenkop staat in geschiedenisboeken vooral bekend om de oorlog tussen de Britten en de boeren, waarin de boeren (ook wel de Zuid Afrikaanse bevolking)  een slag hebben gewonnen. Ik ken Spioenkop beter om zijn grote natuurpark waar je door heen kunt rijden. Hier hebben we verschillende dieren gezien zoals Giraffen, Zebra’s, Gnoes, verschillende soorten antilopen, verschillende soorten vogels en zelfs eekhoorns.  Nadat we helemaal door het reservaat waren gereden zijn we richting huis vertrokken (Pretoria), dit was zo’n dikke 4 uur rijden.  Dit was een leuk maar heel  vermoeiend weekend geweest met vele leuke activiteiten (met minder leuke gevolgen).

Weetjes:

- Dat we op de weg van Pretoria naar Durban +/- 14 keer  tol hebben moeten betalen (kassa, dit vonden wij niet grappig)

- Dat we hier zelfs al gestopt zijn voor een trein (wie had dat ooit gedacht)

- Dat Joris in plaats van de zonnebrandcrème after sun had meegenomen (net als Hagata en ik), deze hadden we dus ook hard nodig

- Dat onze eisen voor een weg verlaagd zijn, maakt niet uit of het een verharde of landweg is als ons eten maar in onze maag blijft (hobbel de bobbel)

- Dat ik bij het galopperen bij het paard rijden altijd een woord zei ‘auw’, mijn arme bips kreeg de hele tijd klappen van het zadel (het is een wonder dat deze niet blauw is geworden)

- Dat we nu eerder de kreeftjes zijn dan de Pretoria’s (verbrand, verbrand en nog eens verbrand)

- Dat we zelfs op de road trip gezond eten (op de chips en de koekjes natuurlijk na, echt waar)

- Dat ik hoofdpijn kreeg van het stapelbed bij het Amphitheatre  (er stond geen bukken bij het onderste bed)

1. Shaline:
    19 maart 2014

Dan heb je toch iets fout gedaan lisa dat is normaal gesproken de fijnste en beste gang om te rijden :P
  2. Wilma:
    19 maart 2014
    Ik zie het al helemaal voor me, een rode kreeft met een blauw achterwerk.........
  3. Lisa Frissen:
    19 maart 2014
    Ja Shaline ik denk ook dat ik het nog niet helemaal goed deed, maar ja het was de eerste keer dat ik deed galopperen. Het ging op het einde al een stuk beter;)
  4. Lilian Wijenberg:
    19 maart 2014
    Haha rood en blauw....onze toestellen zijn ook van de kleur....Benen nog wit ???
    Wel leuk om te lezen allemaal enne dat paardrijden............5 uur is op zich best lang......

Grtjsss
  5. Lisa Frissen:
    20 maart 2014
    Hallo Lilian,

Ja natuurlijk mijn benen zijn nog melk wit (een echte Nederlander).
    Ja het was wel een lange maar vooral leuke tocht, ik had wel op het laatste erge zadelpijn. Maar je moet er wat voor over hebben.