Naar de markt in Joburg en het kijken naar de cheeta’s.

24 maart 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Dit weekend hadden we (Hagata, Joris en ik) natuurlijk weer plannen gemaakt, aan onze huisgenoot (een echte markten fanaat) hadden we gevraagd welke markt op zaterdag het leukst was. Het antwoord hierop  de Neighbourgoods market in Joburg (Johannesburg). Na het ontbijt zijn we naar de markt vertrokken, na  aankomst moesten we nog wel even zoeken, het was namelijk gelegen in een soort parkeergarage (zoals alle markten lijkt het).  Bij binnenkomst was het thema van de markt goed zichtbaar eten, drinken en gezelligheid (voornamelijk eten).  Hier heb ik mijn ogen uitgekeken, het was een ware wereldmarkt. Op deze markt kon je uit de verschillende keukens kiezen zoals Aziatisch, Mediterraan, Duits, Mexicaans, Afrikaans, Amerikaans, Spaans en natuurlijk de Nederlandse poffertje bij de ‘Frying Dutchman’(hoe komen ze er op) en nog veel meer. Wat heel erg opvalt aan de Zuid Afrikaanse mensen (de elite, voornamelijk blanke) is dat zij het weekend gebruiken om lekker luxe te eten (op de markt) en te drinken (champagne al om 10:30). We konden volop kiezen uit verschillende keukens als lunch (wat het er niet makkelijker op maakte), ik heb gekozen voor de mediterrane keuken de tapas (dit mocht ik helemaal zelf uitkiezen, weer zo’n moeilijke keuze). Hagata en Joris hebben allebei de beroemde paella gekozen met zeevruchten, deze deden ze in hele grote pannen klaar maken wat een leuk gezicht was(de rij was zo lang als het hele gebouw).

Na de uitgebreide en lekkere lunch konden we natuurlijk niet weg gaan zonder iets te kopen om mee naar huis te nemen. We hebben een lekker boeren brood gekocht (nou ja, we moeten hem nog proberen maar hij zag er lekker uit), pesto (altijd goed), spinazie feta quiche (hij was heerlijk), samosa’s  en natuurlijk wat gebak gekocht (ze hadden veel mooi gebak en zoetigheid).

Na de markt ben ik nog naar de wasserette gegaan met Hagata om mijn kleren te wassen (dit moest ook gebeuren). Dit was vrij snel gegaan voor niet al te veel geld (zeg maar goedkoop, 2 wasmachines en 1 droger voor zo’n 3,10 euro).  Hagata heeft hier ook nog een goede daad verricht door voor een man die zei dat hij al de hele dag niets te hebben gegeten eten te kopen (geen geld geven maar het eten kopen). Tijdens het wachten voor de wasserette werden we aangesproken door een mevrouw van een kerk die ons wou bekeren om te zorgen dat we in de hemel terecht zouden komen. We hebben maar snel gezegd dat we geen interesse hadden en zijn toen door gelopen, later zagen we haar met een groep op de stoep bidden (met de armen over elkaar heen, zal het voor Hagata en mij zijn geweest?).

Op zondag zijn we naar the Ann van Dyk Cheetah centre geweest dicht bij  Hartbeespoort. Dit is een Cheetah centre welke niet wordt gesponsord door de regering en geheel afhankelijk is van donaties. We hadden van te voren gereserveerd om deel te nemen aan de tour en cheeta interactie, ik was zo slim geweest om via groupon (social deal van Zuid Afrika) 2 tickets voor de helft van de prijs te kopen (jammer genoeg was dit alleen mogelijk voor 2 of 4 personen). We kwamen Nederlands op tijd aan (in een keer goed gereden, applausje voor ons zelf). Allereerst kregen we een presentatie te zien over de oorsprong van het park, deze is opgericht in 1971 door Ann van Dyk. Ze vertelde tijdens de presentatie dat het allemaal begonnen is, doordat een boer een moeder cheeta had doodgeschoten (deze deed op zijn vee jagen) en de welpen alleen achterbleven. De welpen heeft hij toen aan Ann van Dyk gegeven en zo is the Cheetah centre ontstaan.

Na de presentatie konden we kennis maken met een van de cheeta ambassadeurs, deze hebben we mogen aaien en hier zijn we mee op de foto geweest (echt leuk). Hierna zijn we met de tour begonnen, de tour werd gegeven in een grote tour bus (zoals in de films). Allereerst gingen we langs de honey badger (deze lijkt op een stinkdier), dit is een klein soort roofdier waar zelfs leeuwen bang voor zijn (wat een vreselijk temperament hebben ze). Verder zijn we langs de vele verschillende soorten gieren gekomen (deze werden ook met uitsterven bedreigd), 2 bruine hyena’s (welke de hele tijd om eten waren aan het vragen waren) en een grote groep wilde honden (wat zijn ze lief, maar er zit wel een luchtje aan). Natuurlijk kwamen we ook nog langs de vele cheeta’s (had iemand iets anders gedacht), deze zaten in verschillende buiten verblijven (bos, gras en mooi groot). Dit was weer een hele speciale en mooie ervaring om zo dicht (en zelfs te aaien) bij cheeta’s in de buurt te komen. Na de tour zijn we nog bij onze favoriete winkel ‘Jasmyn’ groot inkopen gaan doen (echt groot). ’s Avonds zijn we uit eten gegaan bij crawdaddy, dit is een groot en bekend steakhouse (met ook vegetarische gerechten hoor). Hier hebben Joris en Hagata kunnen genieten van een heleboel vlees (sparerib  en steak) en ik van een lekkere groentestoofschotel (met natuurlijk een doggybag, het is altijd te veel).

Weetjes:

- Wist je dat de mensen uit de restaurants mij zullen herkennen als het meisje van de doggybags (echt iedere keer heb ik er een nodig)

- Dat de beste trainer van een cheeta een vrouw is, ze houden niet zo van mannen en hun stem (dus mannen mondjes dicht in de beurt van cheeta’s)

- Wist je dat als je last hebt van te veel  aandacht van mensen je een wilde hond in huis moet nemen, hierdoor zal iedereen op afstand blijven (wat een stank)

1. Wilma:
    24 maart 2014
    Geweldig, dat van die cheeta's, lijkt mij leuk om te aaien. Ik zie je, in mijn gedachten, de hele tijd met een doggybag lopen......