Een dagje Joburg en een rustig weekend na een lange week.

7 april 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Op donderdag hadden we een afspraak met Agnes onze begeleidster in  Zuid Afrika op de universiteit van Johannesburg. We waren hiervoor al op tijd opgestaan omdat we om 7:00 ’s ochtends zouden vertrekken, echter veranderde de plannen (toen we al bijna klaar waren) en hoefde we pas een klein uur later te vertrekken (welkom in Zuid Afrika). We konden onze weg naar de universiteit goed vinden (in 1 keer, gebeurt ook niet vaak) met de route beschrijving van Agnes. Eenmaal aangekomen werden we voorgesteld aan verschillende personen waaronder Angie, dit was een docent verpleegkunde op de universiteit en een vriendin van Agnes. Allereerst werden Hagata en ik uitgenodigd om te kijken in een klas met  4de jaars verpleegkunde studenten. Voor deze les hadden ze allemaal een poster moeten maken over geweld (wat ze niet allemaal hadden gedaan), dit was een klas met veel verschillende culturen wat ook voor leuke discussies zorgde (over acceptatie in de cultuur van sommige vormen van geweld). Na deze les kregen we van een andere verpleegkunde docent ‘Meghan’ een rondleiding door het ziekenhuis, deze ligt naast de west campus (waar wij ons bevonden). Hier kregen we de verschillende afdelingen te zien (het leek een beetje op Nederland maar dan met minder apparatuur). Tijdens de tour konden we ook meekijken naar de overhoringen van de 3de jaars verpleegkunde studenten over elk 1 patiënt welke ze moesten voorbereiden (welke natuurlijk niet voorbereid waren).

Na de rondleiding door het ziekenhuis bood Angie ons aan om nog een rondleiding te geven door Johannesburg. We zijn toen langs het gerechtsgebouw gereden waar Nelson Mandela is veroordeeld en de eerste periode in de gevangenis heeft gezeten, verder zijn we nog over de Nelson Mandela brug gereden en heeft zij het nieuwe en oude deel van Johannesburg laten zien. Hierna zijn we naar de grote campus van de universiteit gegaan (zo groot dat ze zelfs bussen hebben om je van het ene naar het andere punt te brengen), hier hebben we gekeken in het planetarium, de kliniek en het hoofdgebouw waar op dat moment een diploma uitreiking bezig was (met hun zwarte cape en hoeden, heel leuk om te zien).  Hierna zijn we terug naar huis gegaan, het was een leuke, leerzame maar vooral vermoeiende dag geweest.

Op vrijdag begonnen we onze stage dag met Devotion, hiervoor hadden we Charley (onze nieuwe huisgenoot) meegevraagd. Hierna zijn we (Charley, Hagata en ik) met een collega (Charley , Hagata en ik) naar de beroemde plekjes van Pretoria gegaan, zoals de Union buildings, church square, het voortrekkersmonument en groenkloof gegaan. In groenkloof (nature reserve) hebben we kunnen genieten van de zebra’s, antilopen, impala’s, gnoes (hier wildebeest genoemd), struisvogels en giraffen (wel heel erg veel geluk).  Hierna zijn we terug naar stage gegaan om een patiënt met alzheimer naar haar nieuwe huis te brengen, zodat ze hieraan zou wennen. Toen ze rustig was (20 min) zijn we weggegaan en hebben  haar toen 1,5 uur alleen gelaten (met de bewoners en verzorgers van daar natuurlijk), zodat ze hieraan zou wennen. Dit verliep zeer goed, ze heeft het heel leuk gevonden en kan binnenkort waarschijnlijk overgeplaatst worden.

’s Avonds hadden Hagata en ik een lady’s night (ja, Joris zat lekker in Kruger), hier hebben we natuurlijk goed gebruik van gemaakt. We zijn lekker uit eten gegaan bij een Indisch restaurant achter Brooklyn mall, dit was een zeer mooi en gezellig restaurant met lekker eten (een echte aanrader, wel pittig hoor). Na het eten zijn we nog naar de bioscoop gegaan en hebben we kunnen genieten van Divergent (een echte aanrader, hij is fantastich).

Op zaterdag zijn we (Charley, Hagata en ik) weer (nieuwe vaste hangplek) naar de Hazelfood Market gegaan. Hier hebben we lekker lokale producten gekocht (ja, ik natuurlijk kaas), ook hebben we hier weer gegeten lekker in het zonnetje. In de middag hebben Hagata en ik onze Lady’s night weer voortgezet, maar dan voor overdag (het was zo leuk), we hebben toen Dear John gekeken. s’Avonds kwamen Joris en Luc terug van Kruger en dit moest natuurlijk gevierd worden. We wilden in eerste instantie naar Tashas gaan (een super restaurant met lekker biologisch eten) gaan, maar jammer genoeg zouden we hiervoor een half uur moeten wachten (voor het restaurant). Hierdoor zijn we toen naar Cappuccino gegaan een Italiaans restaurant (ook heel lekker). Na het eten was het al weer bijna tijd voor Luc om terug te keren naar Nederland, hij had namelijk een nachtvlucht terug (heel vermoeiend).

Op zondag was het weer wasdag, Hagata, Joris en ik zijn toen naar de wasserette gegaan om onze kleren te wassen en in de tussentijd hebben we de auto ook laten poetsen (en hij is weer wit hoor, het doet zelfs pijn aan je ogen).  In de tussentijd dat de was in de droger zat zijn wij wat gaan eten in Hatfield (in Pretoria), hier konden we ook genieten van live muziek (altijd goed, nou ja meestal dan). 's Avonds ben ik nog naar de film avond gegaan in het hoofdhuis van Friends, voor een mooie afsluiting van het weekend. Het was weer een rustig weekend na een drukke week (dit had ik ook nodig).

Weetjes:

- Dat de kampus van Wits university in Johannesburg lijkt op een winkelcentrum, de studenten hoeven hierdoor niet meer buiten de kampus te komen (wat een luxe)

- Dat de verpleegkundige in Zuid Afrika geen speldje krijgen maar 2 schouderpatches met hierop 3 verschillende kleuren van de maatschappelijke, geestelijke en algemenen gezondheidszorg (het lijkt wel iets uit het leger)

- Dat Hagata en ik bijna de bioscoop stoelen mee naar huis hadden genomen (10 keer beter dan in Nederland, heerlijk een echte hangstoel)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wilma:
    8 april 2014
    Mooi verhaal, je hebt echt het gevoel dat je er zelf bij bent!