De Afrikaanse canyons en het Kruger Nationale park.

1 mei 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Dit weekend was het weekend van de leukste plekjes van Zuid Afrika en de dieren spotten. Mama, Dineke, Hagata en ik waren al om 4:10 opgestaan om aan onze road trip te kunnen beginnen om 5:00 (lekker gezellig en vooral vroeg). We zijn allereerst de panorama route gaan rijden (een hele mooie route met veel bijzondere plekken), hier zijn we bij de Blyde River Canyon gestopt. Dit was een mooie Canyon met uitzicht op de bergen, het dal en een rivier (heel mooi, maar wel hoog, het blijft een Canyon). Tijdens de route hadden we al geluk, we konden namelijk genieten van verschillende overstekende apen, zoals de vervet monkeys en bavianen (jammer genoeg wilden ze niet op de foto, ze waren zo snel weg). Na de panorama route (heel mooi) en natuurlijk de souvenir jacht (voor sommige succesvoller dan andere), reden we door naar onze nieuwe accommodatie (voor 2 dagen) in Nelspruit. We waren zo uitgeput (door weinig geslapen te hebben, het vroege opstaan en de vele indrukken) dat we het rustig aan hebben gedaan. 's Avonds zijn we gaan uiteten bij cappuccino, hier hebben we lekker gegeten en hadden we het eten voor de volgende dag al geregeld (allemaal een dogy bag, de serveerster keek niet blij). Hierna zijn we allemaal vroeg naar bed gegaan om helemaal klaar te zijn voor de volgende dag (dieren spotten).

Op zondag zijn we weer op tijd opgestaan en zijn we rond 9:00 vertrokken naar de Pezullu Tree House Loge (hier kun je overnachten in een boomhut). Via hen had ik een game drive geregeld in een privéreservaat naast Kruger (waar we ook de big 5 konden spotten). We waren al op tijd vertrokken (het begon om 14:30), omdat het nog een stuk rijden zou zijn. Dit viel toch wel mee waardoor we om zo'n 11:15 aankwamen (veel te vroeg dus). Bij aankomst werden we al begroet door een kudde giraffen (heel leuk en vooral mooi, zo dichtbij). We zijn toen bij Pezullu gebleven (dit was geen straf, mooi uitzicht en lekker ontspannen van de reis) en hebben we hier deel kunnen nemen aan de high tea (dit was dus onze lunch). Om 14:30 vertrokken we naar het privéreservaat (via een hobbelige weg met veel zand), eenmaal aangekomen, konden we overstappen in een andere jeep (de echte safari jeep). We werden geleid door een gids welke naar de naam Robert luisterde en we hadden natuurlijk ook iemand op een stoel aan de voorkant van de jeep zitten voor dieren te spotten (de beste plek zou je denken). Eenmaal op weg kwamen we al snel verschillende dieren tegen zoals zebra's, impala's en kudu's. Na even rond gereden te hebben (en de verschillende takken te hebben ontweken, we hadden geen dak op de jeep), kwamen we dan eindelijk verschillende dieren van de big 5 tegen zoals, de buffel (een kudde van meer dan 200 dieren), een groep leeuwen en een groep witte neushoorns (welke ons deden insluiten). Na een leuke en indrukwekkende game drive (met al 3 dieren van de big 5 te hebben gezien) was het weer tijd om terug te rijden naar Nelspruit (2 á 3 uur rijden).

Op maandag was het dan de grote dag en zijn we (mama, Dineke, Hagata en ik) naar Kruger gereden. Na een keer verkeerd rijden, zijn we dan toch bij de Numbi gate aangekomen (poort van Kruger Nationale park). Bij de gate hadden Hagata en ik nog geluk, we hadden namelijk een visum voor 5 á 6 maanden en een aardige mevrouw die ons de prijs voor een lokale persoon liet betalen (dit is normaal alleen mogelijk als je al 6 maanden in het land verblijft, wat een geluksvogels). Al in het begin van onze tour kwamen we al de verschillende gazellen, de witte neushoorn en vervet monkeys tegen (al een goed begin van de dag). Na een uur werd ons verteld door een medebezoeker van Kruger dat hij een olifant was tegen gekomen (Hagata was door het dolle heen en de rest natuurlijk ook). Hier zijn we natuurlijk meteen op af gereden, daar zagen we dan een olifant op de weg lopen (zo dichtbij), deze hebben we natuurlijk even bewonderd. Later zijn we nog meer olifanten tegen gekomen alleen of in een grote groep (ja het ging goed), maar ook de baviaan, giraf en  springbok. Na de lunch in een dichtbij gelegen (een klein uur rijden) kamp ( een soort Center Parks), hebben we onze tocht hervat en kwamen we ook de zwarte neushoorn, nijlpaarden, een hyena, leeuwen en het luipaard tegen (we waren zo gelukkig, we hebben de hele big 5 gezien). Hierna zijn we snel naar de Paul Kruger gate gereden (het park sloot namelijk om 18:00 en het was al 17:45), om onze tocht terug naar Pretoria te hervatten (nog zo'n 4 uur rijden). We hebben onderweg nog heerlijk kunnen eten bij een restaurant welke de 'Pioneer's' heten (dit was zeer lekker). Na een lange en vermoeiende rit, zijn we dan om 24:20 aangekomen in Pretoria (wat hebben wij een leuk, maar vermoeiend weekend gehad).

Weetjes:

- Dat de man die de dieren spotten op een stoel voorop de jeep best zielig was, hij zag dan wel als eerste de dieren, maar kreeg ook de hele tijd klappen van alle takken te verduren (ik had soms echt medelijden met hem)

- Dat een olifant ook een file kan veroorzaken, echt waar in Kruger bleef iedereen achter de olifant aan rijden op de weg (wie spot wie, vraag je je dan af)

-Dat alle dieren die ons (mama, Dineke, Hagata en ik) zagen (en wij hen) de schijt van ons kregen (ze begonnen allemaal te poepen)

- Dat we nog even langs Alkmaar en Middelburg zijn gekomen op de terugweg van Kruger naar Pretoria (ik vond het wel grappig)

- Dat Hagata en ik letterlijk samen rijden, het is namelijk 's avonds zo donker (zonder verlichting natuurlijk met veel bochten) dat als zij rijdt ik op de tomtom kijk hoe de weg eruit ziet (wanneer er een bocht is, welke kant en hoe scherp)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl