De eerste dag in Zuid Afrika 'Pretoria'.

5 februari 2014 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Na een turbulente vlucht met vertraging van Düsseldorf naar Londen is onze reis al heel actief begonnen. De overstap tijd was al niet zo lang en door de vertraging zijn we al rennend naar het vliegtuig naar Johannesburg gegaan.

Bij aankomst in Johannesburg ook wel Jo burg genoemd was het eerste wat op viel de mooie natuur. De temperatuur zal rond de 25 graden en dus een mooie temperatuur om de reis mee te beginnen. Hagata en ik zelf werden opgehaald door Bobby, hij vertelde ons allerlei weetjes over het land. Bobby vertelde dat ze in Pretoria een beetje rugby gek zijn. Verder vertelde hij nog dat de kunstenaars van het beeld van Mandela een konijn in een van de oren van Mandela had gemaakt als handtekening. Deze hebben ze later moeten verwijderen.

Eenmaal aangekomen bij friends accommodation services zijn we hartelijk verwelkomt en kregen we een Zuid Afrikaanse specialiteit te eten genoemd Melktert (melktaart). Deze taart had wat weg van een pudding of custard taart, hij was wel lekker. Nadat we klaar waren en de huisregels met ons doorgenomen waren kregen we een rondleiding. Hierin werd verteld dat er meerdere huizen waren en dat ik in huis nummer 108 zou verblijven. In dit huis wonen ook nog andere mensen een Nederlander, een Duitser, een Zuid Afrikaanse, Hagata en ikzelf. In het huis kunnen we gebruik maken van een eigen keuken, woonkamer en 2 badkamers.

Nadat ik gesetteld was en vooral gedoucht (prioriteit nummer 1), ben ik samen met Hagata op pad gegaan naar het winkelcentrum in Brooklyn om boodschappen te doen. Dit was een vrij groot en luxe winkelcentrum (bewakingspoortjes en bewakers bij de deuren). Hier hebben we voor onszelf levensmiddelen gekocht om die avond te eten en je kunt het wel raden zeer Nederlands (sperziebonen met aardappelen).

's avonds is onze laatste reisgenoot aangekomen (Joris). Hagata en ik zelf zijn mee gegaan met Bobby om Joris op te halen bij het vliegveld in Johannesburg en toen was onze groep compleet.

Wist je dat:

- Dat er in Pretoria ook een SPAR aanwezig is

- Er ook bloemisten zijn te vinden

- dat mais in het Afrikaans Milies is

- Dat de auto's hier aan de linker kant rijden (dus ook de rotonde links pakken)

- Dat de verkeerslichten ook wel robots worden genoemd

1. Wilma:
    Lieve Lisa,

Fijn dat je al zo goed gesetteld bent. Ik wens je voor vandaag een fijne dag.

Wilma
  2. Jos:
    Lisa,
    Met belangstelling volg ik jouw verhalen. Hoop, dat er nog vele volgen. Fijn dat de eerst indrukken goed zijn.
    Liefs Jos
  3. Math:
    Dag Lisa,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie een mooi en gezellig thuis daar in Pretoria hebben.

Hartelijke groeten, ook aan Hagata,

Papa
  4. Geert:
    Hé Lisa,

Ik hoop dat je het naar de zin hebt. Ga ook een game-drive maken. Als het te duur is, sponsor ik je.

Groet,

Geert Klinkhamer
  5. Lilian Wijenberg:
    6 februari 2014
    Leuk om te lezen en ik zal het zeker bijhouden !

Groetjes vaan us allemaol oet t sjoene Mestreech !!!

Lilian